Společnost Český Ráj outdoor je nádhernou ukázkou toho, že původně kamenný obchod, jehož kořeny sahají hluboko do 90. let, se dokáže prosadit a růst i v on-line světě.
První provizorní provozovna vznikla v obýváku zakladatele pana Jakuba Zítky, ale dnes po více než 25 letech má Český Ráj outdoor své vlastní krásné prodejní prostory, několik zaměstnanců, rychle roste a chystá expanzi do zahraničí právě díky vlastnímu e-shopu.
E-commerce odvětví je jedním z těch šťastných, kterému loňská pandemie a tvrdý lockdown prospěly. A u prodeje outdoorového oblečení a vybavení to platí dvojnásob.
Lidé totiž do přírody a za sportem vyrážet nepřestali, avšak kamenné prodejny zůstaly po většinu roku uzavřeny.
V Českém Ráji outdoor si pro rok 2020 stanovili ambiciózní plán vyrůst na obrat 40 mil. Kč, ale tuto metu se jim podařilo překonat. Dokázali se prosadit na Amazonu a značně tak rozšířit svou zákaznickou základnu, nyní si brousí zuby na další expanzi do Rumunska a Maďarska, kde jde kvalitní outdoorové vybavení v posledních letech na dračku.
Ale jak už to tak bývá, vše nebylo jen růžové a zalité sluncem. Představte si, že poctivě 25 let budujete svůj byznys, pro kapitál potřebný pro expanzi na progresivní trh si jdete do banky a najednou uslyšíte NE! To vše i přesto, že váš podnik úspěšně roste a není objektivní důvod pro odmítnutí. Zní to jako sci-fi?
Bohužel není. Tohle přesně slyšeli ve společnosti Český Ráj Outdoor. Nepomohl ani fakt, že roční nárůst tržeb ve vlastním e-shopu byl bezmála 60 %. Ani to, že se jim podařilo dostat své výrobky na Amazon.com a rozšířit tak svůj trh i daleko mimo hranice České republiky.
Narazili tak hořkou realitu zkostnatělého bankovního sektoru, který si dodnes neumí s oborem e-commerce poradit. Přitom jenom za minulý rok tuzemský trh e-commerce meziročně vzrostl až o čtvrtinu a dostal se k hranici 200 miliard korun. V současné situaci rozhodně nevypadá, že by tento trend měl zpomalovat. Je tak logické, že firmy potřebují svůj růst ufinancovat.
E-commerce je však jen jedním z mnoha oboru, které banky nedokážou správně a objektivně zanalyzovat. Tyto projekty se pak bankám nevejdou do škatulky “financovatelný”.
Kde tedy získat kapitál pro rostoucí projekt?
Naštěstí pro Český Ráj outdoor a mnohé další smysluplné a rostoucí projekty dnes již existuje způsob, jak se vyhnout administrativnímu bludišti bankovních požadavků a nároků.
Pomocnou ruku podává investiční crowdfunding, který je i v Česku na vzestupu a pro podnikatele znamená nejen značnou administrativní úlevu, ale také možnost získat kapitál rychle a za férových podmínek.
“Pomyslnou třešničkou na dortu je pro podnikatele i možnost vyprávět svůj příběh v rámci crowdfundingové kampaně a oslovit nové potenciální zákazníky” vysvětluje Vít Hutař z crowdfundingové platformy finGOOD.cz a dodává “Marketing v rámci takové kampaně je neinvazivní a umožňuje individuálním investorům objevit kouzlo dané firmy a stat se i jejím loajálním zákazníkem”.
To potvrzuje i zakladatel společností Český Ráj outdoor pan Jakub Zítka: “FinGOOD se na financování e-commerce dokázal podívat zcela jinak než banky, které mají okleštěný pohled a v podstatě e-commerce byznysu vůbec nerozumí. Zaměřili se na podstatu věci a pochopili náš byznys model”.
Crowdfunding = rychlost
Získat peníze od banky je běh na dlouhou trať. Průměrná doba získání úvěru od bank se pohybuje okolo 2 měsíců. Zatímco banky jsou v tomto ohledu spíše maratonskými běžci, crowdfundingová platforma finGOOD je v tomto srovnání nedostižným sprinterem.
“Poslední dvě investice ve výši 5 milionů korun zafinancovali investoři na finGOOD během 45 minut. Když je projekt pěkně popsaný a pro investory pochopitelný, je to rychlovka. A o to se postarame my” potvrzuje Vít Hutař.
Zveřejnění projektu na platformě předchází kolektování potřebných dokladů a risková analýza, ale i tak se doba mezi prvními námluvami až po čerpání úvěru dá srazit na 14 dní.
Ve momentě zveřejnění úvěrové poptávky osloví platforma tisíce svých investorů, z jejichž pohledu se jedná o investiční příležitost a zároveň možnost, jak podpořit české podnikatele. Po prostudování podkladů investoři investují libovolné finanční prostředky až do výše cílové částky, která se konkrétně na finGOODu pohybuje nejčastěji v rozmezí 2-10 mil. korun.
Hlavní hrdina tohoto příběhu, Český Ráj Outdoor, získal od investorů platformy finGOOD něco přes 2 miliony korun. Tato částka pokryla veškeré variabilní náklady spojené se silným růstem online části byznysu a část majitelé investovali do nové prodejny. Tam, kde na začátku byla bezvýchodná situace a jasné NE od banky, se díky crowdfundingu mohl dál rozvíjet dobře našlápnutý byznys.
Znáte někoho s podobným příběhem? Víte o společnosti, která by uměla smysluplně využít férový a hlavně flexibilní firemní úvěr?
Doporučte jim www.NezPujdeteDoBanky.cz – přehledný informativní web, který ve finGOODu připravili pro všechny zájemce o moderní způsob firemního financování.